اسنو دنت

آیا کامپوزیت دندان قابل برداشتن است؛ نحوه انجام و دلایل

جدیدترین مقالات

راه‌های ارتباط با مشاوران

برای دریافت نوبت و مشاوره با شماره های زیر با ما تماس بگیرید.

کامپوزیت دندان که به ونیر کامپوزیت نیز شهرت دارد، بهترین گزینه برای اصلاح عیوب ظاهری دندان ها به شمار می رود. البته، این روش را نمی توان دائمی دانست اما ماندگاری قابل توجهی دارد (بین 5 تا 7 سال).

با این وجود، طول عمر کامپوزیت دندان به کیفیت و مراقبت بیمار بستگی دارد. آسیب وارد شدن به کامپوزیت می تواند طول عمر آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در چنین شرایطی، کامپوزیت دندان باید برداشته شود.

از چسب های مخصوص برای قرار دادن کامپوزیت روی سطح دندان استفاده می شود. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه می توان کامپوزیت هایی که به سطح دندان چسبیده اند را برداشت.

دندانپزشک با استفاده از ابزارهای خاص و مهارت لازم، کامپوزیت را بدون آسیب زدن به ساختار دندان بر می دارد. با برداشتن کامپوزیت از روی سطح دندان، کمی از مینای دندان از بین می رود. البته، این مقدار بسیار جزئی است و باعث ایجاد مشکل برای فرد نمی شود.

برداشتن کامپوزیت از سطح دندان؛ دلایل و علل مختلف

برداشتن کامپوزیت از روی سطح دندان به دلایل مختلفی انجام می شود. لازم به ذکر است که این کار معمولاً هیچ خطری ندارد. البته، اگر دندانپزشک غیرحرفه ای و بی دقت باشد، احتمال آسیب رسیدن به ساختار و مینای دندان وجود دارد.

به همین دلیل، انتخاب یک دندانپزشک حرفه ای و متخصص از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برخی از مهم ترین دلایل برداشتن کامپوزیت از روی سطح دندان به شرح زیر هستند:

تغییر شکل دندان کامپوزیت شده

کامپوزیت زمانی طبیعی به نظر می رسد که شبیه به دندان های واقعی باشد. این شباهت باید هم ازنظر رنگ و هم ازنظر شکل باشد. در غیر اینصورت، عیوب ظاهری دندان ها نمایان تر می شوند.

شکل و فرم کامپوزیت دندان معمولاً به درستی انتخاب می شود و اکثر بیماران از این موضوع رضایت دارند. با این وجود، بیمار ممکن است از شکل نهایی دندان کامپوزیت شده خود رضایت نداشته باشد.

در چنین شرایطی، دندانپزشک می تواند تغییرات جزئی را بدون برداشتن کامپوزیت روی دندان ایجاد کند. در صورتی که نیاز به تغییرات اساسی تر باشد، کامپوزیت باید به طور کامل از روی سطح دندان برداشته شود.

نیاز پیدا کردن به درمان های اساسی

گاهی اوقات، دندان بعد از کامپوزیت نیاز به درمان های دیگری دارد. به عنوان مثال، پوسیدگی، خرابی دندان یا ابتلا به بیماری های لثه باید در کوتاه ترین زمان ممکن درمان شوند.

اکثر این درمان ها در حضور کامپوزیت دندان انجام نمی شوند. به همین دلیل است که باید کامپوزیت از روی دندان برداشته شود.

در برخی از موارد، امکان چسباندن دوباره کامپوزیت روی دندان وجود دارد. این موضوع از مزایای اصلی کامپوزیت نسبت به لمینت های سرامیکی به شمار می رود.

شکستن یا آسیب رسیدن به کامپوزیت

کامپوزیت های دندان معمولاً از استحکام قابل قبولی برخوردار هستند. با این وجود، فشار یا نیروی بیش از اندازه می تواند آسیب جدی به آن وارد کند. به عبارت دیگر، احتمال شکستن یا لب پریدگی کامپوزیت دندان وجود دارد.

در چنین مواقعی، بیمار باید برای حل مشکل به دندانپزشک مراجعه کند. دندانپزشک با بررسی دقیق دندان کامپوزیت شده تعیین می کند که آیا امکان ترمیم وجود دارد یا باید آن را به طور کامل عوض کرد. 

لک یا لکه دار شدن کامپوزیت دندان

کامپوزیت ها در مقایسه با لمینت های سرامیکی بسیار رنگ پذیر هستند. به عبارت دیگر، مصرف دخانیات، نوشیدنی های گازدار، قهوه و چای باعث تغییر رنگ کامپوزیت دندان می شوند.

متاسفانه، اگر رنگ کامپوزیت تغییر کند، هیچ راه حلی برای آن وجود نخواهد داشت. دندان های کامپوزیت شده لک دار باید تعویض شوند و این کار نیاز به برداشتن کامپوزیت از روی دندان دارد.

به همین دلیل است که مراقبت از دندان کامپوزیت شده و مسواک زدن اهمیت بسیار زیادی دارد.

آیا کامپوزیت دندان قابل برداشتن است؛ نحوه انجام و دلایل

کامپوزیت دندان و روش برداشتن آن

اکنون که با دلایل برداشتن کامپوزیت از روی دندان آشنا شدید، شاید از خود بپرسید که چگونه این کار انجام می شود. 5 روش برای برداشتن کامپوزیت از روی سطح دندان معرفی شده اند. دندانپزشک با توجه به شرایط بیمار از بهترین روش استفاده خواهد کرد.

  • استفاده از دیسک های کاغذ سنباده: دیسک های کاغذ سنباده برای برداشتن کامپوزیت از روی دندان استفاده می شوند. به علاوه، این دیسک ها برای پولیش دندان نیز بکار می روند. به این ترتیب، می توان دندان های براق و درخشانی داشت.
  • دریل کاربیدی: دریل های پرسرعتی هستند که برای پولیش دندان نیز بکار می روند. با وارد کردن فشار ملایم روی دندان ها، کامپوزیت به راحتی جدا می شود. البته، امکان آسیب رسیدن به دندان کامپوزیت شده در صورت عدم مهارت دندانپزشک وجود دارد. به همین دلیل، قسمت های باقیمانده از کامپوزیت روی دندان با کاغذ سنباده برداشته می شوند.
  • ایر ابریژن: ایر ابریژن از جدیدترین فناوری های حوزه دندانپزشکی به شمار می رود. به همین دلیل است که اکثر دندانپزشکان به آن دسترسی ندارند. در این روش، برداشتن کامپوزیت از روی دندان به کمک ذرات آلومینیوم اکسید که از دستگاه ایر ابریژن پاشیده می شوند، صورت می گیرد. البته، از این دستگاه برای درمان پوسیدگی دندان در مراحل اولیه نیز استفاده گسترده ای می شود.
  • میکرو اچر: یکی دیگر از روش های کاربردی برداشتن کامپوزیت، استفاده از میکرو اچر است. این نازل می تواند کامپوزیت را بدون تراشیدن بخش زیادی از سطح دندان بردارد. با این وجود، میکرو اچر نمی تواند گزینه مناسبی برای برداشتن تعداد زیادی کامپوزیت باشد.
  • لیزر: آخرین روش برای برداشتن کامپوزیت از روی دندان، استفاده از لیزر است. دندانپزشکان و بیماران هر دو استفاده از این روش را ترجیح می دهند. با استفاده از لیزر می توان کامپوزیت را در عرض چند دقیقه از روی سطح دندان برداشت.

عوارض جانبی برداشتن کامپوزیت از دندان

داشتن عوارض جانبی از نگرانی های اصلی بسیاری از افرادی محسوب می شود که قصد برداشتن کامپوزیت از روی دندان را دارند. به این نکته توجه داشته باشید که اگر کامپوزیت قدیمی را از روی دندان بردارید و بلافاصله با کامپوزیت جدید جایگزین کنید، هیچ عوارض جانبی را تجربه نخواهید کرد. البته، این موضوع به میزان قابل توجهی به مهارت دندانپزشک و انتخاب روش مناسب بستگی دارد.

عوارض جانبی ناشی از برداشتن کامپوزیت از روی سطح دندان زمانی بروز می کنند که بیمار باید برای آماده شدن کامپوزیت جدید کمی صبر کند.

البته، دندانپزشک در این مدت زمان از ونیرهای موقت استفاده می کند تا میزان آسیب وارده بر دندان کاهش یابد. وینرهای موقت به عنوان محافظ هایی برای دندان مورد نظر شناخته می شوند. عدم استفاده از آن ها پیش از نصب کامپوزیت های جدید موجب بروز عوارض جانبی زیر می شود:

  • افزایش حساسیت دندان
  • ترک خوردگی لب پریدگی
  • تغییر رنگ دندان
  • ایجاد فرورفتگی یا لبه های تیز در دندان
  • دردهای ناگهانی و شدید
  • فرسایش و از بین رفتن مینای دندان
  • پوسیدگی و از دست دادن دندان کامپوزیت شده

به طور کلی، به منظور حفاظت از دندان حتماً باید کامپوزیت جدید در کوتاه ترین زمان ممکن روی دندان مورد نظر نصب شود.

آیا کامپوزیت دندان قابل برداشتن است؛ نحوه انجام و دلایل

آیا برداشتن کامپوزیت دندان پرهزینه است؟

همانطور که می دانید، کامپوزیت کردن دندان به نسبت پرهزینه است اما آیا برداشتن آن نیز هزینه دارد. در پاسخ به این سوال باید گفت، بله.

برداشتن کامپوزیت از روی سطح دندان با هزینه همراه است که البته، هزینه آن با توجه به فاکتورهای مختلف تعیین می شود.

از مهم ترین فاکتورها می توان به شرایط دندان کامپوزیت شده اشاره کرد. اگر دندان سالم باشد، کامپوزیت راحت تر از آن جدا می شود و هزینه آن کمتر خواهد بود. برخی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت عبارتند از:

  • مکان کلینیک دندانپزشکی
  • تخصص و مهارت دندانپزشک
  • هزینه های کلینیک دندانپزشکی
  • تجهیزات و نوع روش مورد استفاده

به این نکته توجه داشته باشید که کامپوزیت کردن دندان تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی قرار ندارد. در نتیجه، هزینه برداشتن آن از روی دندان نیز بر عهده خود بیمار است.

پیش از تصمیم گیری حتماً با دندانپزشک در رابطه با هزینه تخمینی انجام این کار صحبت کنید.

سخن پایانی

امکان برداشتن کامپوزیت بدون آسیب رسیدن به بافت و ساختار دندان و لثه وجود دارد. اگرچه، این کار با هزینه اضافی و مشکلات متعدد همراه است. به همین دلیل، با رعایت بهداشت دهان و دندان، مراجعه منظم به دندانپزشک و مراقبت درست می توانید طول عمر کامپوزیت را افزایش دهید. به این ترتیب، دیگر نیازی به جایگزین کردن آن با کامپوزیت های جدید نخواهید داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه برداشتن کامپوزیت از روی سطح دندان، همین امروز با ما تماس بگیرید.

اسنودنت؛ کلینیک تخصصی دندانپزشکی در تهران مجهز و مدرن که خدمات متنوعی را در زمینه

ارائه می دهد. اسنودنت دارای لابراتوار اختصاصی است که تحت نظارت پزشک متخصص قرار دارد و با بهترین مواد و تکنولوژی روز دنیا کار می کند.

دندان های زیبا و سالم اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد، روابط اجتماعی شما را بهبود می بخشد و سلامت کلی بدن شما را تقویت می کند. شما حق دارید که از این فواید بهره مند شوید. اسنودنت با مشاوره رایگان و پرداخت قسطی به شما کمک می کند تا این حق را بدست آورید.

همین حالا با شماره های اسنودنت تماس بگیرید و وقت ملاقات خود را تعیین کنید. اسنودنت منتظر شماست

منبع: beyondinfinitydental و glenburniedentalgroup

برای سفید شدن کامپوزیت دندان چه کنیم؛ انواع روش ها

آیا کامپوزیت، دندان کج را صاف می کند؟

برچسب‌ها :

مقاله های کامپوزیت دندان

اشتراک‌گذاری :