اسنو دنت

بعد از کامپوزیت از چه خمیردندان و مسواکی استفاده کنیم؟

جدیدترین مقالات

راه‌های ارتباط با مشاوران

برای دریافت نوبت و مشاوره با شماره های زیر با ما تماس بگیرید.

کامپوزیت دندان می تواند لبخندی زیبا را برای شما به ارمغان بیاورد. با این وجود، این روش به عنوان یک راه حل موقتی جهت ترمیم ظاهر دندان های جلویی شناخته می شود. طول عمر کامپوزیت های دندان بین 5 تا 7 سال تخمین زده می شود.

البته، این طول عمر به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به برند سازنده، کیفیت مواد اولیه و مهارت دندانپزشک در نصب اشاره کرد. بعد از گذشت این مدت زمان، کامپوزیت باید جایگزین شود.

خوشبختانه، روش های مختلفی به منظور افزایش طول عمر کامپوزیت های دندان وجود دارند. مراقبت درست و رعایت بهداشت دهان و دندان از مهم ترین فاکتورهای تعیین کننده در طول عمر کامپوزیت به شمار می روند.

مسواک زدن و استفاده از یک خمیردندان مناسب، نقش مهمی در مراقبت روزانه از دندان های کامپوزیت شده ایفا می کنند. شاید از خود بپرسید که چه خمیردندانی برای دندان کامپوزیت شده مناسب است. برای یافتن پاسخ این سوال، با ما همراه باشید.

بعد از کامپوزیت از چه خمیردندان و مسواکی استفاده کنیم؟

ویژگی های خمیردندان مناسب کامپوزیت دندان

امروزه، خمیردندان های ایرانی و خارجی بسیار زیادی در بازار به فروش می رسند. با این وجود، همه آن ها مناسب دندان های کامپوزیت شده نیستند.

به این نکته توجه داشته باشید که کامپوزیت دندان معمولاً شبیه به رنگ دندان های واقعی هر فرد ساخته می شود. به دلیل رنگ پذیری کامپوزیت، مصرف خوراکی ها و نوشیدنی هایی ازقبیل: چای، قهوه، نوشابه های گازدار و غیره می تواند رنگ کامپوزیت را تغییر دهد. به همین دلیل است که مسواک زدن بعد از مصرف این خوراکی ها و نوشیدنی ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

خمیردندان مناسب دندان کامپوزیت شده دارای ویژگی های منحصر به فردی است. از مهم ترین ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فاقد مواد ساینده ازقبیل: جوش شیرین، هیدروژن پراکسید و سدیم کربنات
  • فاقد مواد سفید کننده

هنگام خرید خمیردندان حتماً برچسب روی آن را به دقت بخوانید تا از مناسب بودن آن اطمینان خاطر پیدا کنید. به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از خمیردندان های حاوی فلوراید هیچ مشکلی برای کامپوزیت دندان ایجاد نمی کند.

برعکس، فلوراید از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند و باعث افزایش طول عمر کامپوزیت می شود. در نتیجه، استفاده از این نوع خمیردندان ها می توانند گزینه بسیار مناسبی برای افرادی که کامپوزیت دندان انجام داده اند، باشد.

خمیردندان های ساینده و تاثیر آن ها بر کامپوزیت

استفاده از مواد ساینده ای ازقبیل: جوش شیرین در محصولات مراقبت از دندان بسیار رایج است. از دیگر مواد ساینده ای که در خمیردندان های معمولی بکار می روند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کربنات کلسیم
  • ژل های سیلیس کم آب
  • اکسیدهای آلومینیوم هیدراته
  • کربنات منیزیم
  • نمک های فسفات
  • سیلیکات ها

خمیردندان مناسب برای کامپوزیت باید فاقد مواد ساینده باشد. مواد ساینده ای که در خمیردندان های معمولی استفاده می شوند، برای از بین بردن پلاک و جرم های دندان بسیار مفید هستند.

با این وجود، استفاده بیش از اندازه از این خمیردندان ها می تواند روی کامپوزیت خراش ایجاد کند و باعث تغییر رنگ آن شود. در نتیجه، بهتر است از خمیردندان های فاقد مواد ساینده استفاده کنید. 

خمیردندان های سفید کننده و تاثیر آن ها بر کامپوزیت

خاصیت سفید کنندگی برخی از خمیردندان ها به دلیل استفاده از جوش شیرین، هیدروژن پراکسید و سدیم کربنات است. با این وجود، این مواد باعث نرم شدن مواد کامپوزیتی می شوند و می توانند به دندان کامپوزیت شده آسیب بزنند.

به این ترتیب، طول عمر کامپوزیت دندان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به همین دلیل است که خمیردندان مناسب دندان کامپوزیت شده باید فاقد مواد سفید کننده باشد.

آیا خمیردندان های پولیش دار برای کامپوزیت مناسب هستند؟

خمیردندان های پولیش دار، نوعی از خمیردندان های سفید کننده به شمار می روند که طرفداران بسیار زیادی دارند. این نوع خمیردندان ها باعث از بین رفتن لک های زرد رنگ روی دندان ها می شوند. با این وجود، در ساخت آن ها نیز از مواد ساینده و سفید کننده استفاده می شود.

در نتیجه، استفاده روزانه از خمیردندان های پولیش دار به هیچ عنوان توصیه نمی شود چراکه مینای دندان را از بین می برند. به طور کلی، استفاده از خمیردندان های پولیش دار برای پاکسازی و صیقل دادن دندان ها رواج دارد.

آیا خمیردندان های ضد حساسیت برای کامپوزیت مناسب هستند؟

کامپوزیت کردن می تواند حساسیت دندان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این حساسیت در چند روز یا چند هفته نخست به بیشترین حد خود می رسد. به همین دلیل، خمیردندان های ضد حساسیت می توانند گزینه مناسبی برای استفاده باشند.

این نوع خمیردندان ها نه تنها برای کامپوزیت مفید هستند بلکه علائم ناشی از حساسیت دندان را کاهش می دهند. از سوی دیگر، در ساخت خمیردندان های ضد حساسیت از مواد خشن بسیار کمی استفاده می شود. در نتیجه، لطافت روی سطح دندان به طور چشمگیری افزایش می یابد.

آشنایی با بهترین خمیردندان برای کامپوزیت

با توجه به آنچه گفته شد، خمیردندان های ژل غیر ساینده به عنوان بهترین گزینه برای استفاده شناخته می شوند. در ساخت این نوع خمیردندان از هیچ ماده مضر و مخرب برای مواد کامپوزیتی استفاده نمی شود. افرادی که دندان های خود را کامپوزیت کرده اند، با خیال راحت می توانند از این نوع خمیردندان ها استفاده کنند.

لازم به ذکر است که روی بسته بندی خمیردندان مورد نظر باید عنوان ژل غیر ساینده قید شده باشد.

از بهترین برندهای تولید کننده این نوع از خمیردندان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنسوداین (Sensodyne)
  • کلگیت (Colgate)
  • مریدنت (Merident)
  • کرست (Crest)
  • اورال بی (Oral-B)

این خمیردندان ها هیچ آسیبی به سطح کامپوزیت دندان وارد نمی کنند. البته، هنگام خرید باید از اصل بودن محصول خریداری شده اطمینان خاطر پیدا کنید.

بعد از کامپوزیت از چه خمیردندان و مسواکی استفاده کنیم؟

آیا مسواک نیز بر طول عمر کامپوزیت تاثیر می گذارد؟

مسواک نیز به اندازه خمیردندان اهمیت دارد. استفاده از مسواک های دارای موی بسیار سفت و سخت به هیچ عنوان توصیه نمی شود چراکه این نوع مسواک ها آسیب جدی به کامپوزیت وارد می کنند. از سوی دیگر، مسواک های سفت برای لثه و سایر دندان ها نیز مناسب نیستند.

بهترین گزینه، مسواک هایی با سر کوچک و موهای نرم هستند. این نوع مسواک ها می توانند نقاط صعب العبور دهان را نیز به خوبی تمیز کنند.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا مسواک های برقی برای کامپوزیت دندان مناسب هستند یا نه. نیروی وارد شده توسط مسواک های برقی بیشتر از مسواک های معمولی است. این در حالی است که کامپوزیت ها از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار نمی باشند.

با این وجود، پیوند یا باندینگ بین مینای دندان و کامپوزیت به گونه ای است که با فشار ناشی از مسواک برقی از بین نمی رود. در نتیجه، هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

اگر قصد خرید مسواک برقی را دارید، مسواک های با موهای نرم می توانند گزینه های مناسب تری باشند. این نوع مسواک ها هیچ آسیبی به سطح و باندینگ کامپوزیت وارد نمی کنند. علاوه بر این، سرعت لرزش مسواک برقی را در کمترین حد قرار دهید تا فشار بیش از اندازه به دندان ها وارد نشود.

به این نکته توجه داشته باشید که شیوه درست مسواک زدن بیشتر از برند تولید کننده آن اهمیت دارد. از دندانپزشک خود بخواهید تا شیوه درست مسواک زدن را به شما آموزش دهد.

سخن پایانی

کامپوزیت دندان، از درمان های نسبتاً پرهزینه حوزه دندانپزشکی به شمار می رود. در نتیجه، رعایت برخی از نکات برای حفظ و نگهداری درست از آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به طور کلی، خمیردندان های سفید کننده و ساینده به هیچ عنوان گزینه های مناسبی برای دندان های کامپوزیت شده به شمار نمی روند.

مواد بکار رفته در ساخت این خمیردندان ها به مرور باعث فرسایش کامپوزیت و از بین رفتن آن می شوند. اگر می خواهید طول عمر کامپوزیت دندان را افزایش دهید، حتماً از خمیردندان هایی استفاده کنید که فاقد این مواد هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خمیردندان های مناسب دندان کامپوزیت شده، با ما در تماس باشید.

اسنودنت کلینیک تخصصی دندانپزشکی مجهز و مدرن که خدمات متنوعی را در زمینه

ارائه می دهد. اسنودنت دارای لابراتوار اختصاصی است که تحت نظارت پزشک متخصص قرار دارد و با بهترین مواد و تکنولوژی روز دنیا کار می کند.

دندان های زیبا و سالم اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد، روابط اجتماعی شما را بهبود می بخشد و سلامت کلی بدن شما را تقویت می کند. شما حق دارید که از این فواید بهره مند شوید. اسنودنت با مشاوره رایگان و پرداخت قسطی به شما کمک می کند تا این حق را بدست آورید.

همین حالا با شماره های اسنودنت تماس بگیرید و وقت ملاقات خود را تعیین کنید. اسنودنت منتظر شماست.

منبع: alvernahouse

بیشتر بخوانید:

هر واحد کامپوزیت چند دندان است و نحوه محاسبه آن

آیا کامپوزیت دندان شامل بیمه می شود؟

برچسب‌ها :

مقاله های کامپوزیت دندان

اشتراک‌گذاری :