اسنو دنت

بعد از کامپوزیت دندان چه چیزهایی نباید بخوریم؟ (خوردنی های ممنوعه)

جدیدترین مقالات

راه‌های ارتباط با مشاوران

برای دریافت نوبت و مشاوره با شماره های زیر با ما تماس بگیرید.

کامپوزیت به عنوان یک درمان رایج و موثر برای پر کردن حفره ها، شکاف های بین دندان و رفع پوسیدگی به شمار می رود. در این روش درمانی اغلب از مواد کامپوزیتی مقاوم و همرنگ با دندان استفاده می شود. این مواد می توانند برای سال ها ماندگاری داشته باشند.

با این وجود، مراقبت درست و رعایت بهداشت دهان و دندان تاثیر بسیار زیادی بر طول عمر کامپوزیت های دندان دارند. اجتناب از خوردن و نوشیدنی برخی از خوراکی ها اهمیت بسیار زیادی در افزایش طول عمر و تسریع دوره بهبودی دارد.

اگر می خواهید بدانید از خوردن چه مورد غذایی بعد از کامپوزیت کردن دندان باید اجتناب کنید، با ما همراه باشید.

مراقبت های لازم بعد از کامپوزیت کردن دندان

کامپوزیت ها به گونه ای ساخته می شوند که تحمل فشار بالا هنگام غذا خوردن یا جویدن مواد غذایی مختلف را داشته باشند. با این وجود، امکان آسیب رسیدن به دندان کامپوزیت شده وجود دارد. به این نکته توجه داشته باشید که مقاومت و استحکام کامپوزیت ها کمتر از لمینت های دندان است. علاوه بر این، طول عمر کامپوزیت های دندان در بهترین حالت بین 5 تا 7 سال تخمین زده می شود.

طول عمر کامپوزیت دندان به عوامل متعددی بستگی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رعایت بهداشت دهان دندان
  • سایش بیش از اندازه دندان کامپوزیت شده
  • عادت های غذایی
  • جنس و نوع کامپوزیت
  • برند تولید کننده
  • مهارت دندانپزشک در نصب کامپوزیت

انتخاب نوع مواد غذایی و نوشیدنی ها تاثیر بلندمدتی بر کامپوزیت های دندان دارد. لازم به ذکر است که احتمال آسیب رسیدن به کامپوزیت دندان در اثر خوردن غذاهای سفت در روزهای اول بیشتر خواهد بود.

در نتیجه، مراقبت از دندان در چند روز نخست بعد از کامپوزیت کردن دندان باید بیشتر و دقیق تر باشد. البته، سخت شدن مواد کامپوزیتی مورد استفاده برای دندان بسیار سریع رخ می دهد و بیمار مشکلی در غذا خوردن نخواهد داشت.

با این وجود، رعایت دستورالعمل های ارائه شده توسط دندانپزشک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بعد از کامپوزیت دندان چه چیزهایی نباید بخوریم

بعد از کامپوزیت دندان چه چیزهایی نباید بخوریم

اگر می خواهید آسیبی به کامپوزیت های دندان وارد نشود، باید در انتخاب مواد غذایی که می خورید یا می نوشید، دقت کنید. در ساعات اولیه بعد از کامپوزیت کردن دندان، لب ها و زبان تاحدی بی حس هستند. البته، بی حس بودن لب و زبان کاملاً طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

در این بازه زمانی، بهتر است از مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی های بسیار گرم خودداری کنید. از سوی دیگر، امکان گاز گرفتن زبان در حالت بی حسی نیز وجود دارد. در مجموع، از مصرف مواد غذایی و خوراکی های زیر بعد از کامپوزیت کردن دندان جداً پرهیز کنید.

مواد غذایی بسیار گرم یا بسیار سرد

از خوردن و نوشیدنی مواد غذایی بسیار گرم یا بسیار سرد خودداری کنید. از سوی دیگر، رژیم غذایی خود را به خوراکی های نرم محدود نمایید. لثه و دندان های نزدیک به دندان کامپوزیت شده حساس تر از حالت عادی می شوند.

در نتیجه، گرما یا سرما می تواند دندان ها را اذیت کند. از آنجایی که ساختار دندان به دلیل استفاده از مواد کامپوزیتی تغییر می کند، تطبیق پیدا کردن با آن می تواند چند ساعت طول بکشد.

به این نکته توجه داشته باشید که غذاهای بسیار گرم یا سرد بر قدرت باندینگ کامپوزیت با دندان نیز تاثیر منفی می گذارند.

مواد غذایی چسبناک، شیرین و آدامس

اکثر دندانپزشکان توصیه می کنند از مصرف مواد غذایی چسبناک و جویدن آدامس جداً خودداری کنید. جویدن آدامس باعث می شود تا تناسب بین کامپوزیت و سایر دندان ها از بین برود. این کار تاثیر منفی بر روند درمان خواهد داشت. در مجموع، از مصرف مواد غذایی زیر جداً پرهیز کنید:

  • کارامل
  • شکلات
  • آبنبات
  • تافی
  • آدامس

به این نکته توجه داشته باشید که مصرف این مواد غذایی نه تنها برای دندان های کامپوزیت شده بلکه برای دندان های واقعی نیز بسیار مضر است.

مواد غذایی بسیار سفت و سخت

مصرف مواد غذایی سفت ازقبیل: سیب، آبنبات، انواع آجیل، هویج یا مواد غذایی استخوان دار مانند جوجه کباب به هیچ عنوان توصیه نمی شود. این مواد غذایی می توانند باعث لب پر شدن و شکستگی کامپوزیت های دندان شوند.

اگرچه، استحکام مواد کامپوزیتی بسیار مناسب و قابل قبول هستند. با این وجود، هنگام مصرف مواد غذایی سفت و سخت مواظب باشید چراکه کامپوزیت های شکسته شده باید جایگزین شوند و این جایگزینی با هزینه نسبتاً زیادی همراه است.

مواد غذایی اسیدی

گروه دیگری از خوراکی هایی که بعد از کامپوزیت دندان باید از خوردن آن ها اجتناب کنید، مواد غذایی اسیدی هستند. مواد غذایی اسیدی باعث از بین روفتن باندینگ کامپوزیت دندان می شوند. این موضوع تاثیر مستقیمی بر طول عمر کامپوزیت های دندان می گذارد. از مهم ترین مواد غذایی اسیدی که تاثیر مخربی بر کامپوزیت دندان می گذارند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لیمو ترش
  • نوشیدنی های الکلی و نوشیدنی های گازدار
  • آناناس
  • گوجه فرنگی

مصرف این خوراکی ها را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. علاوه بر این، دهانشویه های حاوی الکل نیز تاثیر منفی بر کامپوزیت های دندان می گذارند.

مواد غذایی رنگدانه دار

کامپوزیت های دندان، رنگ پذیر هستند. به عبارت دیگر، رنگ آن ها به مرور زمان و در اثر مصرف برخی از مواد غذایی تغییر می کند. مواد غذایی رنگدانه دار در بلندمدت باعث تغییر رنگ و زرد شدن کامپوزیت های دندان می شوند.

لازم به ذکر است که مقاومت مواد کامپوزیتی در برابر تغییر رنگ کم می باشد. به همین دلیل، مصرف مواد غذایی ازقبیل: قهوه، چای سیاه، سس قرمز، توت فرنگی، بلوبری و گوجه فرنگی را تا حد امکان کاهش دهید. به این ترتیب، طول عمر کامپوزیت های دندان افزایش پیدا می کند.

تاثیر عادت های غلط بر طول عمر کامپوزیت

علاوه بر مواد غذایی، عادت های اشتباه می توانند طول عمر کامپوزیت های دندان را کاهش دهند. از مهم ترین عادت های روزمره ای که به کامپوزیت دندان آسیب وارد می کنند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باز کردن کیسه یا درب ظروف با دندان
  • جویدن ناخن
  • جویدن یخ
  • جویدن سر مداد یا خودکار
  • سیگار کشیدن یا مصرف سایر دخانیات

علاوه بر این، عادت هایی ازقبیل: دندان قروچه (فشار غیرارادی دندان ها روی یکدیگر) تاثیر منفی بر کامپوزیت ها می گذارند.

بعد از کامپوزیت دندان چه چیزهایی نباید بخوریم

مواد غذایی مناسب برای کامپوزیت دندان

بهترین مواد غذایی بعد از کامپوزیت کردن دندان، مواد غذایی پخته هستند. از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرغ پخته
  • ماکارونی
  • ماهی
  • گوشت پخته
  • تن ماهی
  • سوپ
  • برنج پخته

علاوه بر این، مصرف مواد غذایی نرم ازقبیل: تخم مرغ، نان نرم، غذاهای کنسروی، سیب زمینی پخته، موز و هلو نیز توصیه می شود. از سوی دیگر، آبمیوه های طبیعی یا رنگدانه های کم نیز می توانند گزینه های مناسبی باشند. بعد از هر وعده غذایی حتماً آب بخورید تا باقیمانده های غذا در بین دندان ها باقی نماند.

تا چند ساعت بعد از کامپوزیت دندان می توان غذا خورد؟

خوشبختانه، کامپوزیت کردن دندان ها نیاز به مراقبت های ویژه ندارد و بیمار می تواند بلافاصله به زندگی عادی خود برگردد. با این وجود، مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های تیره تا 48 ساعت بعد از کامپوزیت کردن توصیه نمی شود.

این مواد غذایی باعث زرد شدن کامپوزیت و آسیب رسیدن به مینای دندان می شوند. در مصرف مواد غذایی سفت نیز نهایت دقت را به خرج دهید.

سخن پایانی

کامپوزیت های دندان می توانند روش موثری برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، ایجاد حفره، شکاف یا شکستگی به حساب می آیند. جالب است بدانید که هزینه کامپوزیت دندان به مراتب کمتر از روش های ترمیمی و اصلاحی دیگر ازقبیل: لمینت دندان است.

با این وجود، کامپوزیت را نمی توان یک راه حل دائمی برای اصلاح مشکلات ظاهری دندان های جلویی دانست چراکه حداکثر طول عمر آن 7 سال است.

دندانپزشک با بررسی دقیق دندان مورد نظر می تواند بهترین گزینه های درمان را به شما پیشنهاد دهد. بنابراین، در انتخاب یک دندانپزشک قابل اعتماد و حرفه ای بسیار دقت کنید چراکه نتیجه نهایی کامپوزیت کردن دندان به طور قابل توجهی به مهارت دندانپزشک بستگی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش های مراقبت از دندان بعد از کامپوزیت کردن، همین امروز با ما تماس بگیرید و از خدمات استثنایی ما بهره مند شوید.

اسنودنت کلینیک تخصصی دندانپزشکی مجهز و مدرن که خدمات متنوعی را در زمینه

ارائه می دهد. اسنودنت دارای لابراتوار اختصاصی است که تحت نظارت پزشک متخصص قرار دارد و با بهترین مواد و تکنولوژی روز دنیا کار می کند.

دندان های زیبا و سالم اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد، روابط اجتماعی شما را بهبود می بخشد و سلامت کلی بدن شما را تقویت می کند. شما حق دارید که از این فواید بهره مند شوید. اسنودنت با مشاوره رایگان و پرداخت قسطی به شما کمک می کند تا این حق را بدست آورید.

منبع: yourlakelanddentist و austindentalworks

بیشتر بخوانید:

بعد از کامپوزیت از چه خمیردندان و مسواکی استفاده کنیم؟

هر واحد کامپوزیت چند دندان است و نحوه محاسبه آن

برچسب‌ها :

مقاله های کامپوزیت دندان

اشتراک‌گذاری :