اسنو دنت

آیا کامپوزیت، دندان کج را صاف می کند؟

جدیدترین مقالات

راه‌های ارتباط با مشاوران

برای دریافت نوبت و مشاوره با شماره های زیر با ما تماس بگیرید.

دندان ها به عنوان یکی از مهم ترین اعضای صورت در نظر گرفته می شوند. بدون داشتن دندان های یکدست، مرتب و سفید نمی توان لبخندی زیبا داشت. در نتیجه، توجه به سلامت و زیبایی آن ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

انحراف و کجی دندان ها از عیوب ظاهری دندان ها محسوب می شوند. روش های مختلفی برای رفع این مشکل وجود دارند که از مهم ترین آن ها می توان به ارتودنسی اشاره کرد.

با این وجود، کامپوزیت نیز به عنوان یک روش موثر به منظور اصلاح انحراف جزئی دندان ها شناخته می شود.

آشنایی با مزایا و معایب کامپوزیت دندان

کامپوزیت از بهترین روش های اصلاح ظاهر دندان ها محسوب می شود. این ماده ترمیمی، ترکیبی از رزین، فیلر و رنگدانه است و حالت خمیری دارد.

زمانی که کامپوزیت (در حالت خمیری) روی دندان مورد نظر قرار می گیرد، روی آن اشعه ماورا بنفش تابیده می شود. به این ترتیب، ماده ترمیمی سفت می شود و به حالت دندان واقعی در می آید. جالب است بدانید که امکان برداشت کامپوزیت از روی دندان بدون آسیب زدن به آن وجود دارد.

این روش دارای مزایای متعددی است که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان صاف کردن دندان های کج و ایجاد لبخندی زیبا
  • اصلاح مشکلاتی ازقبیل: شکستگی یا لب پریدگی دندان ها
  • کوتاه بودن مدت زمان درمان (نهایت یک تا دو جلسه)
  • عدم نیاز به تراشیدن بخش زیادی از مینای دندان
  • عدم نیاز به بی حسی
  • حفظ ساختار اصلی دندان بدون آسیب زدن به آن
  • بی خطر و بدون درد بودن

علاوه بر این، کامپوزیت دندان با هزینه بسیار کمتری در مقایسه با لمینت های سرامیکی همراه است. با این وجود، نمی توان معایب این روش را نادیده گرفت. در صورت استفاده از کامپوزیت های بی کیفیت، لکه پذیری آن ها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

از سوی دیگر، کامپوزیت ها ازنظر رنگ و شفافیت شباهت کمتری به دندان های واقعی دارد در حالی شباهت لمینت های سرامیکی به دندان های واقعی بسیار زیادی است.

از دیگر معایب کامپوزیت دندان می توان به ضعیف بودن پیوند بین روکش و دندان، دوام کمتر، شفافیت کمتر، طول عمر کوتاه تر و آسیب پذیری بیشتر اشاره کرد. البته، انتخاب یک کامپوزیت دندان باکیفیت می تواند بسیاری از این مشکلات را تاحدی برطرف کند. 

مراحل انجام کامپوزیت دندان

اکنون که با مزایا و معایب کامپوزیت کردن دندان ها آشنا شدید، نوبت به معرفی مراحل آن دندان ها می رسد. به طور کلی، کامپوزیت کردن دندان ها در 9 مرحله انجام می شود که به شرح زیر هستند:

  1. مراجعه به دندانپزشک و بررسی شرایط دندان ها (ازنظر پوسیدگی یا بیماری های لثه)
  2. انتخاب رنگ کامپوزیت دندان با توجه به رنگ دندان های واقعی
  3. پاکسازی کامل لثه و دندان ها
  4. تراشیدن قسمت بسیار ناچیزی از مینای دندان
  5. شستشویی دندان با ژل سولفوریک اسید
  6. پر کردن دندان مورد نظر با کامپوزیت
  7. سفت کردن ماده ترمیمی با استفاده از لیزر (یا اشعه ماورا بنفش)
  8. پولیش دندان ها
  9. تست و بررسی نهایی کامپوزیت دندان

به این نکته توجه داشته باشید که مراحل کامپوزیت کردن دندان ها در هر فرد با دیگری متفاوت هستند. در نتیجه، این امکان وجود دارد که برخی از مراحل مذکور حذف شوند یا مراحل دیگری به روند درمان اضافه گردند.

آیا کامپوزیت، دندان کج را صاف می کند

آیا می توان دندان های کج را کامپوزیت کرد؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا کامپوزیت کردن دندان های کج امکان پذیر است. همانطور که می دانید، کامپوزیت دندان به عنوان یک روش کاربردی برای اصلاح عیوب ظاهری دندان ها شناخته می شود. از سوی دیگر، این روش معمولاً برای دندان های جلویی که بیشتر در معرض دید هستند، بکار می رود.

در مجموع، به کمک کامپوزیت می توان لبخندی زیبا داشت. با این وجود، انجام کامپوزیت تنها برای دندان هایی موثر است که انحراف چندان زیادی ندارند.

دندان هایی که انحراف شدید دارند، باید به روش های دیگر اصلاح شوند. از متداول ترین روش های اصلاح دندان های دارای انحراف می توان به ارتودنسی اشاره کرد.

در صورتی که انحراف دندان ها جزئی باشد، می توان ارتودنسی کوتاه مدت انجام داد. با این وجود، انجام ارتودنسی معمولی برای انحراف شدید دندان توصیه می شود. به این نکته توجه داشته باشید که کامپوزیت کردن دندان های دارای انحراف جزئی همراه با ارتودنسی کوتاه مدت انجام می شود.

از سوی دیگر، کامپوزیت تنها برای اصلاح کجی دندان های جلویی بکار می رود. به عبارت دیگر، نمی توان از این روش اصلاحی برای دندان های عقب یا کناری استفاده کرد. به طور کلی، اگر دندان های جلویی شما کج شده اند و مشکل دیگری ندارند، بهتر است از سایر روش های اصلاحی استفاده کنید. دندانپزشک با بررسی وضعیت دندان ها، شما را در تصمیم گیری کمک می کند.

کامپوزیت دندان چقدر عمر می کند؟

همانطور که می دانید، کامپوزیت دندان نیز مانند روکش و لمینت دارای طول عمر مشخصی است. البته، عوامل بسیار زیادی بر دوام و طول عمر این روکش های مقاوم تاثیر می گذارند.

از مهم ترین آن ها می توان به کیفیت و مواد اولیه بکار رفته در ساخت کامپوزیت ها اشاره کرد. هر چه کیفیت مواد کامپوزیتی بالاتر باشد، مقاومت و دوام کامپوزیت دندان بیشتر خواهد بود.

به این نکته توجه داشته باشید که کیفیت بالاتر به معنای هزینه بیشتر است. بنابراین، خرید از برندهای مطرح جهان در زمینه تولید کامپوزیت دندان قطعاً ارزش هزینه کردن را دارد چراکه محصولات این برندها از کیفیت بالایی برخوردار هستند. البته، نمی توان اهمیت مهارت دندانپزشک و تجهیزات مورد استفاده در طول عمر و مقاومت کامپوزیت های دندان را نادیده گرفت.

علاوه بر کیفیت و جنس، مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان نیز نقش مهمی در طول عمر کامپوزیت ها ایفا می کنند. افرادی که دندان های خود را کامپوزیت کرده اند، باید از مصرف خوراکی های سفت یا نوشیدنی های حاوی رنگ های مصنوعی بپرهیزند.

علاوه بر این، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بعد از هر وعده غذایی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. به طور کلی، طول عمر کامپوزیت دندان بین 5 تا 7 سال تخمین زده می شود.

کامپوزیت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

با توجه به این که کامپوزیت دندان دارای مزایا و معایب متعددی است، نمی توان آن را برای همه افراد مناسب دانست. به طور کلی، اگر از کامپوزیت برای اصلاح انحراف دندان ها استفاده می کنید، حتماً باید میزان کجی دندان ها جزئی و اندک باشد.

در غیر اینصورت، کامپوزیت نمی تواند کمکی به اصلاح انحراف دندان هایتان بکند. از سوی دیگر، تراشیدن دندان ها در حین نصب کامپوزیت ها باعث افزایش میزان انحراف می شود.

به طور کلی، اگر قصد دارید دندان های کج خود را با استفاده از روش کامپوزیت اصلاح کنید، باید به چند نکته توجه داشته باشید. اصلاح کردن انحراف دندان ها با استفاده از کامپوزیت معمولاً با ارتودنسی و تراشیدن دندان همراه است.

در نتیجه، هزینه کامپوزیت کردن دندان ها در مقایسه با شرایط عادی افزایش می یابد. به این نکته توجه داشته باشید که اصلاح کجی دندان با استفاده از کامپوزیت به عنوان یک راه حل موقتی در نظر گرفته می شود. اگر می خواهید دندان هایتان برای همیشه صاف و زیبا باشند، باید آن ها را ارتودنسی بکنید.

آیا کامپوزیت، دندان کج را صاف می کند

هزینه انجام کامپوزیت دندان چقدر است؟

هزینه از نکات تاثیرگذار بر انتخاب کامپوزیت دندان برای اصلاح عیوب ظاهری و انحراف جزئی به شمار می رود. عوامل بسیار زیادی بر هزینه کامپوزیت کردن دندان ها تاثیر می گذارند که از مهم ترین آن ها می توان به کیفیت، برند تولیدکننده، مهارت دندانپزشک و شهرت کلینیک دندانپزشکی اشاره کرد. البته، این هزینه با توجه به شرایط دندان ها متغیر است.

برخی از دندان ها در کنار کامپوزیت به روش های اصلاحی-ترمیمی دیگر نیز نیاز پیدا می کنند. در چنین شرایطی، هزینه درمان به مراتب بیشتر می شود. به این نکته توجه داشته باشید که کامپوزیت دندان از درمان های زیبایی در نظر گرفته می شود. در نتیجه، هزینه انجام آن توسط بیمه های درمانی پرداخت نمی شود. با این وجود، با شرکت بیمه خود تماس بگیرید و با آن ها در این زمینه مشورت کنید.

سخن پایانی

کامپوزیت کردن دندان ها با مزایای بسیار زیادی همراه است. از مهم ترین مزایای این روش اصلاحی می توان به استحکام و مقاومت بالا اشاره کرد. علاوه بر این، هزینه کامپوزیت کردن دندان ها به مراتب کمتر از سایر روش های ترمیمی-زیبایی ازقبیل: لمینت یا روکش دندان است. با این وجود، کامپوزیت دندان به عنوان یک روش اصلاحی مناسب برای اصلاح انحراف دندان ها در نظر گرفته نمی شود. به عبارت دیگر، این روش را نمی توان جایگزین روش های مختلف ارتودنسی کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین روش ها برای اصلاح انحراف جزئی و شدید دندان ها، همین امروز با ما تماس بگیرید.

اسنودنت یک کلینیک دندانپزشکی مجهز و مدرن است که خدمات متنوعی را در زمینه

ارائه می دهد. اسنودنت دارای لابراتوار اختصاصی است که تحت نظارت پزشک متخصص قرار دارد و با بهترین مواد و تکنولوژی روز دنیا کار می کند.

دندان های زیبا و سالم اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد، روابط اجتماعی شما را بهبود می بخشد و سلامت کلی بدن شما را تقویت می کند. شما حق دارید که از این فواید بهره مند شوید. اسنودنت با مشاوره رایگان و پرداخت قسطی به شما کمک می کند تا این حق را بدست آورید.

همین حالا با شماره های اسنودنت تماس بگیرید و وقت ملاقات خود را تعیین کنید. اسنودنت منتظر شماست

منبع: dentalboutique و ruhdental

بیشتر بخوانید:

کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود و چه روش هایی دارد

آیا کامپوزیت دندان درد دارد؛ دلایل و روش های کاهش درد

برچسب‌ها :

مقاله های کامپوزیت دندان

اشتراک‌گذاری :