اسنو دنت

عمل سینوس لیفت باز و بسته چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

جدیدترین مقالات

راه‌های ارتباط با مشاوران

برای دریافت نوبت و مشاوره با شماره های زیر با ما تماس بگیرید.

اغلب، قبل از نصب ایمپلنت، بیماران در مطب دندانپزشکی ممکن است بشنوند که باید تحت عمل لیفت سینوس قرار گیرند. این امر زمانی  که بافت استخوانی کافی ندارید صورت می گیرد. اگر مشتاق هستید که بدانید این عمل چیست، چگونه انجام می شود و چه خطراتی را می تواند در پی داشته باشد ادامه مطلب را بخوانید.

جراحی سینوس لیفت چیست؟

جراحی سینوس لیفت یک روش پیچیده برای افزایش حجم استخوان در محل کاشت ایمپلنت است. هنگام کاشت دندان از لیفت سینوس استفاده می شود. هنگامی که صحبت از کاشت آینده در بخش های جانبی فک بالا می شود، این امر اجباری است.

در داخل فک بالا، به اصطلاح سینوس های ماگزیلاری وجود دارد که حفره هایی هستند که از داخل توسط غشای مخاطی پوشانده شده اند. مرز پایینی سینوس از نوک ریشه های دندان های جانبی فک بالا می گذرد. برداشتن این دندان ها باعث کاهش تراکم استخوان در ناحیه پایین سینوس ماگزیلاری شده و منجر به پایین آمدن آهسته کف سینوس می شود. این امر منجر به کاهش ارتفاع فرآیند آلوئولی فک و عدم امکان نصب ایمپلنت می شود.

هنگام برنامه ریزی برای جراحی لیفت سینوس، دندانپزشک الگوریتم خاصی را اعمال می کند:

  • بررسی قالب های فک بالا.
  • ساخت مدل سه بعدی فک. محاسبه حجم مورد نیاز مواد استخوانی.
  • اجرای مدل فک و شابلون جراحی.

لیفت سینوس چگونه انجام می شود؟

سینوس لیفت با کاشت دندان شامل دستکاری های زیر است:

  • ایجاد سوراخ در لثه و استخوان.
  • لایه برداری از مخاط سینوس ماگزیلاری برای بالا بردن انتهای حفره.
  • پر کردن فضای تشکیل شده با مواد استئوپلاستیک.
  • نصب ایمپلنت.

چندین نوع مختلف از مواد پیوند استخوان را می توان در جراحی سینوس لیفت استفاده کرد.

2 روش اصلی برای انجام لیفت سینوس وجود دارد:

  • بسته
  • باز

انتخاب بین آنها عمدتاً به این بستگی دارد که چند میلی متر ارتفاع لازم است تا ارتفاع فرآیند آلوئولی افزایش یابد و پایین سینوس ماگزیلاری افزایش یابد. این بستگی به طول ایمپلنتی دارد که دندانپزشکان ما در کلینیک دندانپزشکی اسنودنت تصمیم می گیرد آن را نصب کند تا بعداً در حین جویدن بار اضافی ایجاد نشود.

دندانپزشک طول ایمپلنت ها را تعیین می کند و آن را با ارتفاع فرآیند آلوئولی روی سینوس ماگزیلاری مرتبط می کند. سپس برای او مشخص می شود که کدام روش لیفت سینوس برای بیمار خاص بهتر است.

لیفت سینوس باز

این یک روش کلاسیک است که دندانپزشکان بیشتر از آن استفاده می کنند. کل عمل جراحی لیفت سینوس باز تحت بی حسی موضعی انجام می شود و پس از آن لثه در قسمت جانبی فک بالا بریده شده و در ناحیه سینوس به کناری فشار داده می شود و یک ورودی روی استخوان ایجاد می شود.

سپس از طریق این سوراخ، پزشک به غشای مخاطی که  به آن غشای اشنایدر نیز می گویند، می رسد و سینوس داخل آن را می پوشاند. پس از آن، دندانپزشک با استفاده از ابزارهای جراحی مخصوص، برای آسیب رساندن به غشای اشنایدر، مخاط سینوس را بلند کرده و مواد استخوانی را در آنجا می‌ریزد.

پس از اتمام عمل، زخم بخیه می شود و باید حدود 4-6 ماه صبر کرد تا بافت استخوانی کامل شود و سپس ایمپلنت را نصب کرد. لیفت سینوس باز در بسیاری از شرایط تنها روش بزرگ کردن استخوان در فک بالا است.

معایب لیفت سینوس باز

عیب اصلی لیفت سینوس باز میزان آسیب بالای آن است. پس از این عمل، بیمار ممکن است کبودی های بزرگ و تورم زیر چشم، در ناحیه چانه یا گردن داشته باشد. همچنین مصرف آنتی بیوتیک ها و مسکن ها ضروری خواهد بود.

لیفت سینوس بسته

تکنیک لیفت سینوس بسته آسیب کمتری دارد زیرا نیازی به ایجاد برش های خاصی روی لثه نیست. در طی این عمل تمامی دستکاری ها از سوراخ در نظر گرفته شده برای نصب ایمپلنت دندانی عبور می کنند. پزشک با کمک ابزارهای جراحی خاص، غشای اشنایدر را بلند می کند، یک بالشتک هوا در داخل ایجاد می کند که از پارگی جلوگیری می کند و سپس فضای تشکیل شده را با مواد استخوانی پر می کند.

بدون شک مزیت لیفت سینوس بسته این است که اگر حجم اولیه استخوان شما 3-4 میلی متر باشد، ایمپلنت را می توان در همان روز، بلافاصله پس از عمل، نصب کرد. علاوه بر این، بر خلاف روش باز، لیفت سینوس بسته عملاً کبودی و تورمی در پی ندارد و روند بهبودی به طور کلی بسیار آسان تر و سریعتر است.

معایب لیفت سینوس بسته

مهم ترین کاری که باید انجام دهید این است که یک پزشک حرفه ای را انتخاب کنید که همه چیز را برای شما برنامه ریزی کند و عمل را با کیفیت بالا انجام دهد زیرا همه دندانپزشکان تکنیک لیفت سینوس بسته را نمی دانند و همه تجربه کافی ندارند.

بنابراین، تنها عیب عمل این است که داندان پزشک نتواند آن را به خوبی انجام دهد. به دلیل دید محدود، دندانپزشک می تواند به طور تصادفی غشاء را لمس کرده و آن را پاره کند، در نتیجه کل عمل از درن پایین می رود و نیاز به انجام مجدد آن خواهد بود. در کلینیک اسنودنت تهران متخصصان ما این کار را به بهترین نحو ممکن برای شما انجام خواهند داد.

مراحل لیفت سینوس باز به این صورت است:

  • اول از همه، دندانپزشک یک برش در لثه ایجاد می کند و آن را متعادل می کند.
  • مرحله بعدی بالا بردن دقیق پایین سینوس های ماگزیلاری است.
  • از طریق سوراخ ایجاد شده، یک ماده مصنوعی خاص به عنوان جایگزین استخوان معرفی می شود.
  • در پایان مرحله، دندانپزشک یک لثه لایه برداری شده قرار می دهد و محل برش را بخیه می زند.

تفاوت این روش ها در این است که لیفت سینوس بسته جراحت کمتری دارد. کف سینوس در همان زمان از طریق بستر ایمپلنت با کمک یک برش جراحی یا استئوتوم انجام می شود. اگر سینوس لیفت باز باشد، پر کردن حفره با مواد استئوپلاستیک از طریق یک پنجره کوچک ساخته شده در دیواره جانبی سینوس انجام می شود، در حالی که  در روش ابزارهای تخصصی برای لیفت سینوس باید استفاده شود.

کدام روش را انتخاب کنیم، لیفت سینوس باز یا بسته؟

جراحی سینوس لیفت باز بسیار سریعتر از جراحی بسته است. با آتروفی قابل توجه استخوان، لیفت سینوس باز بهترین گزینه برای یک نتیجه موفقیت آمیز تضمینی است. اگر می خواهید استخوان را در حجم کم بازسازی کنید، بهتر است روش بسته را انتخاب کنید. آسیب کمتری دارد و می توان آن را با نصب ایمپلنت ترکیب کرد که به طور قابل توجهی زمان بهبودی دندان های از دست رفته را کاهش می دهد.

جراحی لیفت سینوس باز یا بسته چه زمانی انجام می شود

لیفت سینوس باز برای آن دسته از بیمارانی انجام می شود که عملاً هیچ بافت استخوانی ندارند و ایمپلنت به سادگی قابل تعمیر نیست. اگر بیمار هنوز حدود 3-4 میلی متر استخوان داشته باشد، عمل لیفت سینوس بسته مورد نیاز است.

در هر صورت، در ابتدا، باید تحت معاینه کامل پزشکی قرار بگیرید، و عکس رادیوگرافی بگیرید، پس از آن پزشک از قبل تعیین می کند که بهتر است استخوان را به چه شکلی ساخته شود.

توصیه های بعد از عمل

  • تا دو ساعت بعد از جراحی نباید غذا بخورید. همچنین استفاده از غذاها و نوشیدنی های تند، سفت و گرم ممنوع است. شما نباید برای نوشیدن مایعات از نی استفاده کنید.
  • پس از هر وعده غذایی، دهان خود را با محلول ضد عفونی کننده مخصوص بشویید.
  • پف کردن گونه ها، عطسه کردن با دهان بسته و همچنین دمیدن بینی پس از عمل اکیداً ممنوع است، زیرا در این صورت ممکن است غشاء پاره شود و تمام مواد استخوانی بتوانند خارج شوند.
  • در صورت امکان از کشیدن سیگار، پرواز، شنا و غواصی خودداری کنید. اجتناب از گرمای بیش از حد و هیپوترمی نیز باید رعایت شود.
  • اگر پروتز متحرک دارید، سعی کنید تا 2 هفته اول بعد از جراحی از آنها استفاده نکنید.

موارد منع لیفت سینوس

  • سینوزیت حاد.
  • بیماری های سرطانی.
  • بیماری های خود ایمنی.
  • عدم وجود استخوان بین مخاط دهان و مخاط سینوس.
  • بیماری ایدز یا HIV.
  • اختلال لخته شدن خون

در چه مواردی انجام جراحی لیفت سینوس ضروری است؟

در مورد کاشت دندان های جلویی روی فک بالا که مشکل ذکر شده برای آن بسیار ضروری است، انجام عمل جراحی میکروسکوپی برای ترمیم بافت استخوان، لیفت سینوس ضروری است.

این روش به شما این امکان را می دهد تا با وارد کردن مواد لازم برای رشد استخوان در مهمترین نقاط زیر سینوس فک بالا که آسیب نمی بیند، حجم استخوان لازم را ایجاد کنید.

پس از مدتی، محرک تزریق شده در رگ های خونی رشد می کند و به یک استخوان سالم طبیعی تبدیل می شود. این استخوان جدید پایه محکمی برای تثبیت ایمپلنت دندانی ایجاد می کند.

در کلینیک دندان پزشکی اسنودنت با توجه به شرایط بیمار روش جراحی لیفت سینوس باز یا روش بسته را انتخاب میکنیم تا بیشترین موفقیت در کاشت دندان را داشته باشیم. این مرکز همچنین با داشتن لابراتوار اختصاصی در خود کلینیک باعث میشود تا متخصصان بر روند انجام کار نظارت داشته باشند.

برای مشاوره رایگان و دریافت نوبت با ما تماس بگیرید

برچسب‌ها :

مقالات عمل لیفت سینوس

اشتراک‌گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *