اسنو دنت

جدیدترین مقالات

راه‌های ارتباط با مشاوران

برای دریافت نوبت و مشاوره با شماره های زیر با ما تماس بگیرید.

جایگزین کردن دندان از دست رفته همیشه کار راحتی نیست. گاهی اوقات، استخوان کافی در فک بالا برای پشتیبانی از ایمپلنت ندارید. اینجاست که سینوس لیفت وارد می شود.

تصور می شود که سینوس لیفت بهترین راه حل موجود برای افرادی است که استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت دندان ندارند. بر اساس مطالعه ای که در مجله ایمپلنتولوژی منتشر شده است، علاوه بر اینکه این جراحی بهترین راه برای افرادی که گفته شد است، عوارض کمی هم دارد.

لیفت سینوس چیست؟

لیفت سینوس نوعی عمل جراحی است که استخوان بیشتری را به فک بالا می‌افزاید، جایی که دندان‌های شما قرار دارند. همچنین این جراحی به عنوان تقویت سینوس نیز شناخته می شود.

غشای سینوس شما باید بلند شود تا استخوان اضافی بین فک و سینوس‌های فک بالا قرار گیرد، به همین دلیل است که به آن “سینوس لیفت” می‌گویند. سینوس های ماگزیلاری شما بزرگترین سینوس شما هستند و زیر چشم و بالای دندان شما قرار دارند.

عوارض لیفت سینوس

خوشبختانه، عوارض جدی در روش های لیفت سینوس بسیار نادر است. با این حال، مانند هر جراحی دیگری، خطر برخی از عوارض وجود دارد که شامل موارد زیر است:

سوراخ شدن غشای سینوس در حین جراحی

این شایع ترین عارضه در حین لیفت سینوس است. جراح شما باید بتواند غشای سوراخ شده را وصله یا بخیه بزند، که آن را ترمیم می کند. اگر نتوانند این کار را انجام دهند، ممکن است جراحی را متوقف کنند و اجازه دهند غشای شما قبل از انجام مجدد جراحی بهبود یابد.

عفونت سینوس

مانند هر جراحی دیگری، خطر عفونت وجود دارد. با این حال، ابتلا به عفونت سینوسی به دلیل لیفت سینوس بسیار نادر است. معمولاً در اثر عفونت مواد مورد استفاده در حین جراحی ایجاد می شود.

تخلیه زخم، که به عنوان اگزودای چرکی

این یک امر خطرناک نیست و معمولاً می توان با تکنیک هایی مانند شستشو و استفاده از آنتی بیوتیک ها ان را بر طرف کرد.

زیر چشمان شما کبود شود

این معمولاً به دلیل آسیب به رگ های خونی در حین جراحی یا مراقبت نادرست از دهان بیمار پس از جراحی ایجاد می شود. هماتوم معمولا در زنان مسن رخ می دهد و هیچ خطری ندارد، البته باید پس از دو هفته برطرف شود.

شکست ایمپلنت

در موارد بسیار نادر، ایمپلنت شما ممکن است نتواند با مواد استخوانی متصل شود. این نارسایی می تواند در مورد استخوان طبیعی شما نیز رخ دهد (بدون لیفت سینوس).

اگر هر یک از علائم زیر را از عوارض لیفت سینوس تجربه کردید، باید فوراً با جراح خود تماس بگیرید:

• تورم یا درد بعد از دو روز افزایش می یابد یا کاهش نمی یابد
  • ایجاد تب
  • حرکت مواد استخوان بعد از عطسه یا دمیدن بینی
  • ادامه یافتن خونریزی بعد از یک یا دو روز

چگونه جراحی سینوس لیفت عوارض را کاهش دهید

لیفت سینوس به طور کلی خطر و عوارض کمی دارد. با انتخاب یک جراح متخصص و ماهر میتوانید تمامی خطرات و عوارض های بعد از عمل را از بین ببرید. پزشکان با تجربه خطر عفونت و سوراخ شدن را کاهش می دهند. این در حالی است که برخی از عوامل غیرقابل کنترل ممکن است باعث عوارض لیفت سینوس شوند، البته کارهایی وجود دارد که می توانید برای کاهش عوارض و خطر انجام دهید.

همچنین باید دستورالعمل های مراقبت پس از جراحی را به دقت انجام دهید. اگر به درستی از زخم خود مراقبت نکنید، ممکن است دچار عفونت، هماتوم یا سایر مشکلات شوید.

در نهایت، تمیز نگه داشتن دهان و پرهیز از سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به مشکلات بعد از جراحی را تا حد زیادی کاهش دهد.

در مطالعات مشخص شده است که سیگار کشیدن به طور قابل توجهی خطر شکست ایمپلنت دندان را افزایش می دهد. عوارض پس از لیفت سینوس معمولاً بسیار کم خطر هستند.

به ندرت پیش می‌آید که بعد از یا در طول این جراحی با مشکلات جدی مواجه شوید.  طی 15 سال گذشته، افراد بیشتری از ایمپلنت دندان استفاده می‌کنند و همین امر باعث شده است که جراحی لیفت سینوس رایج‌ تر شود.

شایع ترین عوارض جراحی سینوس لیفت در افراد چیست

چه زمانی به لیفت سینوس نیاز دارید؟

اگر دندانپزشک شما به دلیل نداشتن ارتفاع استخوان کافی در فک بالا یا نزدیکی سینوس‌ های شما به فک نمی ‌تواند ایمپلنت ‌های دندانی شما را قرار دهد، ممکن است دندانپزشک به شما توصیه کند که سینوس لیفت را انجام دهید.

این عمل اگر با دقت انجام شود هیچ عوارضی برای شما در پی نخواهد داشت. برخی از دلایل از دست دادن استخوان عبارتند از:

• بیماری لثه پریودنتال
  • از دست دادن دندان در فک بالا
  • بازجذب استخوان در بدن پس از از دست دادن دندان

قبل از جراحی سینوس لیفت چه اتفاقی می افتد؟

اگر در حال انجام جراحی لیفت سینوس هستید، متخصص دندانپزشک شما ابتدا تعیین می کند که قصد دارد استخوان اضافی را از کجا انتخاب کند تا عوارض کمتری برای بیمار داشته باشد. سه نوع رایج استخوان مورد استفاده در جراحی سینوس لیفت عبارتند از:

• استخوان اتوژن: استخوانی از بدن خودتان
  • استخوان آلوژنیک: استخوان از جسد
  • Xenograft: استخوان از گاو

همچنین اگر استخوان از بدن خوده شما باشد، از نواحی دیگر دهان یا بدن شما می آید. سپس باید با اشعه ایکس عکس برداری صورت بگیرید.

اشعه ایکس به جراح یا متخصص دندان‌پزشکی اجازه می‌دهد فک و سینوس‌های شما را با دقت بررسی کند تا بتواند دقیقاً آنچه را که نیاز است، تشخیص دهد.

جراحی لیفت سینوس چگونه انجام می شود؟

اکنون، آنچه را که می‌توانید در جراحی انتظار داشته باشید، عوارض و خطرات لیفت سینوس را بررسی می ‌کنیم تا در حین انجام عمل کاملاً آماده و مطمئن باشید.

در اینجا یک توالی کلی از رویدادهایی است که در طول جراحی لیفت سینوس رخ می دهد:

1. جراح بافت لثه را برش می دهد.
  2. بافت بلند می شود و استخوان زیر آن نمایان می شود.
  3. جراح دایره کوچکی را در استخوان برش می دهد.
  4. جراح قطعه استخوانی را وارد فضای حفره سینوس می کند و سوراخ را با پیوند استخوان پر می کند.
  5. جراح برش را می بندد.
  6.  روند بهبودی آغاز می شود.

اگر حدود 4 تا 12 ماه پس از جراحی لیفت سینوس، عوارضی برای شما در پی نداشته باشد دندانپزشک ایمپلنت های شما را قرار می دهد.

این زمان در بین به استخوان جدید زمان می دهد تا به درستی با استخوان موجود شما ادغام شود. مدت زمان بین جراحی و قرار دادن ایمپلنت بستگی به مقدار استخوان مورد نیاز شما دارد.

متخصص دندانپزشکی شما به شما اطلاع می دهد که چه زمانی بتواند ایمپلنت های شما را قرار دهد.

عوارضی که بعد از لیفت سینوس ممکن است رخ دهد

اکثر افراد تنها پس از لیفت سینوس خود کمی درد و ناراحتی را تجربه می کنند. ممکن است کمی ورم داشته باشید همچنین ممکن است در روزهای اولیه پس از جراحی، مقداری خونریزی خفیف از بینی یا دهان خود را نیز تجربه کنید.

پس از عمل، سعی کنید بینی خود را باد نکنید و مکرر عطسه نکنید. (ما می دانیم که کنترل عطسه سخت است، بنابراین سعی کنید از هر چیزی که باعث عطسه اضافی شما می شود دوری کنید). عطسه و دمیدن بینی می تواند باعث حرکت مواد پیوند استخوان و شل شدن بخیه ها شود. خیلی مراقب باش.

دندانپزشک یا متخصص دندانپزشکی ممکن است برای کم کردن عوارض عمل لیفت سینوس به شما داروهایی را تجویز کند:

• اسپری سالین برای مرطوب نگه داشتن بینی شما
  • نسخه ای برای جلوگیری از احتقان و التهاب
  • داروی درد
  • آنتی بیوتیک ها
  • دهانشویه ضد میکروبی برای کمک به جلوگیری از عفونت

عوارض سینوس لیفت چیست؟

مانند هر جراحی یا روش دیگری، برخی از عوارض های مرتبط با جراحی لیفت سینوس وجود دارد. خطر اصلی سوراخ شدن یا پاره شدن غشای سینوس است. نگران نباشید، اگر این اتفاق بیفتد، جراح یا پارگی سینوس را بخیه می ‌زند یا یک پچ روی آن قرار می‌دهد.

اگر ترمیم غشای سینوس پیچیده‌تر باشد، ممکن است جراح شما این عمل را متوقف کند و قبل از تلاش مجدد مدتی برای بهبودی به شما فرصت دهد. عفونت نیز مانند هر روش جراحی دیگری یک خطر است. با این حال، عفونت ناشی از لیفت سینوس غیر معمول است.

عوارض بعدی که ممکن است در موارد نادر رخ دهد این است که، استخوان موجود با مواد پیوند استخوان ادغام نمی‌شود، به این معنی که ناحیه پیوند شده نمی‌تواند منبع خون ایجاد کند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است مجبور شوید دوباره عمل لیفت سینوس را انجام دهید.

همچنین احتمال سینوزیت حاد فک بالا بعد از لیفت سینوس وجود دارد که به صورت التهاب موقتی غشاهای بینی و سینوس‌ها ظاهر می‌شود.

این وضعیت تخلیه مخاط از بینی را سخت می کند. تحقیقات نشان می دهد که احتیاط انجام شده در طول عمل به باز نگه داشتن سینوس ها کمک می کند و عوارض جراحی لیفت سینوس را به حداقل می رساند.

به یاد داشته باشید که مدتی طول می کشد تا متخصص دندانپزشک شما بتواند پروتزهای شما را قرار دهد. همچنین باید یک هفته یا بیشتر پس از لیفت سینوس برای معاینه نزد پزشک بروید. اگر متوجه هر عوارضی شدید مانند درد، خونریزی، یا تب، فوراً با جراح خود تماس بگیرید.

از دیگرعوارض جراحی لیفت سینوس

مانند هر جراحی دیگری، عوارض جراحی سینوس لیفت یا خطراتی وجود دارد که بیماران باید قبل از انجام مداخله از آنها آگاه باشند. مهم است که علائم پس از عمل مانند التهاب، درد متوسط و خونریزی بینی را با عوارض جراحی لیفت سینوس یا مشکلات لیفت سینوس اشتباه نگیرید. عوارض سینوس لیفت بسیار نادر است، اما بیمار باید از آنها آگاه باشد.

شایع ترین عوارض جراحی لیفت سینوس ایمپلنت دندان عبارتند از:

• پارگی غشای سینوس.
  • سینوزیت.
  • شکستگی استخوان.
  • صدمات عصب Infraorbital.
  • کبودی صورت.
  • عفونت پیوند استخوان.
  • نکروز استخوان.
  • جابجایی ایمپلنت ها به داخل سینوس ماگزیلاری.

عوارض جراحی سینوس لیفت را می توان با انتخاب یک جراح مجرب و روش مناسب به طور تصاعدی کاهش داد، زیرا مهارت جراح نقش زیادی در موفقیت این عمل دارد.

عوارض زیادی در جراحی لیفت سینوس وجود دارد، اما شایع ترین عارضه لیفت سینوس پارگی غشا است. هنگامی که عوارض لیفت سینوس مانند پارگی غشاء رخ می دهد، جراح ممکن است سعی کند آن را با مواد قابل جذب ترمیم کند و سپس به روش اولیه ادامه دهد، اما زمانی که امکان ترمیم فوری آن وجود نداشته باشد، لغو عمل ضروری است. جراحی سینوس لیفت را حداقل 40 یا 60 روز به تعویق بیندازید.

خارج از پارگی غشاء، بیشتر عوارض افزایش سینوس پس از جراحی رخ می دهد، بنابراین رعایت دقیق تجویز دارو ضروری است زیرا این موارد می تواند از سایر عوارض جلوگیری کند.

عوارض سینوس لیفت دندان علائمی را نشان می‌دهد که به بیمار هشدار می‌دهد که چیزی درست نیست، بنابراین اگر علائم بعد از مدت زمانی که جراح تعیین کرده ادامه پیدا کرد، مهم است که برای اطمینان از کنترل وضعیت به یک مشاوره مراجعه کنید.

علائم عوارض سینوس لیفت

برخی از مشکلات رایج سینوس لیفت ایمپلنت دندان تورم و درد هستند، اما این مشکلات برای 7 یا 10 روز اول پس از جراحی طبیعی است، در واقع در 48 ساعت اول پس از جراحی این علائم به حداکثر شدت می‌رسند و سپس شروع به کاهش خواهد کرد.

این علائم یک عارضه واقعی را نشان نمی دهند مگر این درد ها کاهش پیدا نکنند. هنگامی که این علائم در طول زمان باقی می مانند و شدت آنها کاهش نمی یابد، ممکن است علائم عوارض سینوس لیفت در نظر گرفته شوند و معمولاً نشان می دهند که عفونت رخ داده است.

درد سینوس لیفت

شایع ترین مشکلات و عوارض بعد از لیفت سینوس تورم و درد است، اما این مشکلات برای 7 یا 10 روز اول پس از جراحی طبیعی است. این جراحی با بی حسی موضعی یا حتی در صورت درخواست بیمار با بیهوشی عمومی انجام می شود، بنابراین چیزی به نام درد جراحی سینوس لیفت وجود ندارد.

اما ممکن است پس از از بین رفتن اثر بیهوشی مقداری درد سینوس لیفت احساس شود. با این حال، درد سینوس لیفت از خفیف تا متوسط متغیر است و با گذشت زمان شروع به کاهش می‌کند، علاوه بر این، جراح معمولاً داروهایی را برای تسکین درد در روزهای بعد از جراحی تجویز می‌کند. اگر درد شدید باشد، داروهای تجویز شده آن را تسکین ندهد یا بعد از چند روز از بین نرود، لازم است برای مشاوره به پزشک متخصص مراجعه کنید.

عفونت سینوس لیفت

عفونت بعد از عمل از شایع ترین عوارض سینوس لیفت است، اما تنها در درصد کمی از جراحی های سینوس لیفت رخ می دهد. معمولاً در نتیجه پارگی غشای سینوس یا محو شدن دهانه بینی پس از عمل رخ می دهد. علائم عفونت سینوس لیفت درد، التهاب، فیستول، ترشحات چرکی، چرک و افزایش فشار داخل سینوس است. در صورت بروز سینوزیت، جراح باید آن را با آنتی بیوتیک درمان کند.

میزان موفقیت لیفت سینوس

نرخ موفقیت سینوس لیفت یکی از بالاترین‌ها در درمان‌های دندانی است، تخمین زده می‌شود که حدود 90 درصد از جراحی‌های لیفت سینوس در درازمدت موفقیت‌آمیز هستند، چیزی کاملاً مشابه میزان موفقیت ایمپلنت‌های دندانی.

در کلینیک دندان پزشکی اسنودنت با توجه به شرایط بیمار روش جراحی لیفت سینوس باز یا روش بسته را انتخاب میکنیم تا بیشترین موفقیت در کاشت دندان را داشته باشیم. این مرکز همچنین با داشتن لابراتوار اختصاصی در خود کلینیک باعث میشود تا متخصصان بر روند انجام کار نظارت داشته باشند.

برای مشاوره رایگان و دریافت نوبت با ما تماس بگیرید

برچسب‌ها :