اسنو دنت

آیا دندان عصب کشی شده را می توان لمینت کرد؟

جدیدترین مقالات

راه‌های ارتباط با مشاوران

برای دریافت نوبت و مشاوره با شماره های زیر با ما تماس بگیرید.

داشتن ظاهر زیبا از دغدغه های اصلی بسیاری از افراد به شمار می رود. دندان به عنوان یکی از مهم ترین اعضای صورت، نقش کلیدی در زیبایی چهره ایفا می کند.

داشتن لبخند زیبا بدون دندان های سفید و یکدست امکان پذیر نیست. خوشبختانه، داشتن دندان های زیبا، سفید و یکدست دیگر آرزو نیست. امروزه، روش های مختلفی برای حل این مشکل ارائه شده اند که از مهم ترین آن ها می توان به لمینت دندان اشاره کرد.

البته، اگر دندان خود را عصب کشی کرده اید، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا امکان لمینت کردن وجود دارد یا خیر. برای یافتن پاسخ این سوال، با ما همراه باشید.

چگونه می توان عیوب ظاهری دندان عصب کشی شده را برطرف کرد؟

دندان ها به دلایل مختلفی دچار آسیب و پوسیدگی می شوند. در چنین شرایطی، عصب کشی به عنوان یک راه حل موثر برای ترمیم دندان شناخته می شود. با این وجود، عصب کشی هیچ تاثیری بر زیبایی دندان مورد نظر ندارد.

اگر دندان دچار پوسیدگی یا شکستگی شده باشد، تاثیر بسیار منفی بر زیبایی چهره و خط لبخند خواهد داشت. خوشبختانه، راه حل دیگری برای بهبود عیوب ظاهری دندان ارائه شده است.

در چنین شرایطی، دندانپزشک ابتدا دندان مورد نظر را عصب کشی می کند تا مشکلات اساسی آن برطرف شود. در جلسه دوم درمان، روکش های لمینت برای بهبود زیبایی دندان عصب کشی شده بکار می روند.

برای نصب لمینت روی دندان، ابتدا باید قالب گیری به درستی انجام شود. سپس، لمینت در لابراتوار با توجه به قالب ساخته می شود و با استفاده از چسب مخصوص روی دندان قرار می گیرد. به طور کلی، لمینت کردن دندان عصب کشی شده در یک یا دو جلسه انجام می شود.

آیا دندان عصب کشی شده را می توان لمینت کرد؟

آیا امکان لمینت کردن دندان عصب کشی شده وجود دارد؟

گاهی اوقات، خرابی و پوسیدگی دندان به حدی است که به عصب آسیب وارد می شود. در چنین مواقعی، عصب کشی به عنوان بهترین درمان دندانپزشکی در نظر گرفته می شود.

خوشبختانه، امکان لمینت کردن دندان عصب کشی شده وجود دارد. لمینت دندان هیچ مشکلی برای دندان عصب کشی شده به وجود نمی آورد.

به این نکته توجه داشته باشید که احساس درد بعد از قرار دادن لمینت روی دندان مورد نظر به دو دلیل است:

  • عصب کشی نادرست دندان
  • پوسیدگی دندان

اگر مینای دندان دچار پوسیدگی شده باشد، قسمت پشتی دندان سیاه می شود. برای حل این مشکل، لمینت برای اعمال درمان های مورد نظر باید برداشته شود.

در افرادی که به بهداشت دهان و دندان خود توجه ندارند، پوسیدگی و عفونت ریشه دندان بسیار رایج است. به این نکته توجه داشته باشید که اگر تاج دندان دچار پوسیدگی نشده باشد، برای پر کردن یا عصب کشی نیازی به برداشتن لمینت نخواهد بود.

چه نوع لمینتی برای دندان عصب کشی شده مناسب است؟

لمینت های دندان در انواع مختلفی ساخته می شوند. با این وجود، لمینت های سرامیکی و کامپوزیتی به عنوان بهترین گزینه ها برای دندان عصب کشی شده در نظر گرفته می شوند. لمینت های سرامیکی به دلیل ظاهر زیبا و ماندگاری بالا مورد استقبال قرار گرفته اند.

این لمینت ها به دندان های واقعی بسیار شبیه هستند و با مراقبت درست برای سال های کار می کنند. البته، برای نصب آن ها روی دندان عصب کشی شده باید مقداری از سطح دندان تراشیده شود.

در مقابل، لمینت های کامپوزیتی با استفاده از چسب های مخصوص روی دندان قرار می گیرند و نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارند. این نوع لمینت ها به عنوان گزینه مقرون به صرفه تری در نظر گرفته می شوند.

به این نکته توجه داشته باشید که امکان آسیب رسیدن یا لکه دار شدن لمینت های کامپوزیتی بیشتر از سرامیکی است چراکه دوام و مقاومت کمتری دارند. در مجموع، انتخاب بهترین گزینه با توجه به نیازهای بیمار و تشخیص دندانپزشک انجام می شود.

لمینت کردن دندان عصب کشی شده چه مزایایی دارد؟

لمینت کردن دندان از روش های پرهزینه حوزه دندانپزشکی به شمار می رود. به همین دلیل است که بسیاری از افراد ترجیح می دهند از راهکارهای کم هزینه تر مانند روکش دندان استفاده کنند.

با این وجود، مزایای لمینت کردن دندان عصب کشی شده را نمی توان نادیده گرفت. اولین و شاید مهم ترین مزیت لمینت دندان در مقایسه با روش های دیگر، ماندگاری و عمر طولانی است.

روکش های دندان بعد از مدت زمان کوتاهی از بین می روند و باید تعویض شوند. لمینت دندان نیز به عنوان یک راه حل موقت در نظر گرفته می شود اما با مراقبت درست و مناسب می توان طول عمر آن را به 15 سال نیز افزایش داد. به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که عصب کشی دندان انجام داده اند، لمینت را به سایر روش ها ترجیح می دهند.

ظاهر طبیعی از دیگر مزایای مهم لمینت دندان به حساب می آید. لمینت هیچ تفاوتی با دندان های واقعی ازنظر رنگ و ظاهر ندارد. در نتیجه، با لمینت کردن دندان عصب کشی شده می توان دندان های زیبا، سفید و یکدستی داشت.

این در حالی است که روکش با دندان های واقعی تفاوت قابل توجهی دارد و این موضوع بر زیبایی چهره تاثیر مستقیم می گذارد. جالب است بدانید که امکان لمینت کردن چند دندان به صورت همزمان وجود دارد.

آیا دندان عصب کشی شده را می توان لمینت کرد؟

آشنایی با معایب لمینت دندان عصب کشی شده

با وجود مزایای بسیار زیادی که لمینت دندان با خود به همراه دارد، نمی توان معایب آن را نادیده گرفت. از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تراشیدن قسمتی از مینای دندان: برای قرار دادن لمینت روی دندان باید قسمتی از آن تراشیده شود. تراشیدن قسمتی از دندان (هر چقدر هم جزئی) موجب افزایش حساسیت آن می شود چراکه دندان از قبل به دلیل عصب کشی نازک شده است.
  • افزایش التهاب لثه: احتمال التهاب لثه بعد از لمینت کردن دندان ها بیشتر از روکش های دیگر است.
  • آسیب زدن به دندان های دیگر: لمینت های سرامیکی و چینی به مرور زمان باعث سایش دندان های طرف مخالف (فک مقابل) می شوند. این بدان دلیل است که دندان های دو فک بالا و پایین هنگام جویدن مواد غذایی در تماس با یکدیگر قرار می گیرند.
  • شکستن یا کنده شدن: لمینت ها، روکش های بسیار ظریف و حساسی هستند که امکان ترک برداشتن یا کنده شدن آن ها در اثر مصرف مواد غذایی بسیار سفت و سخت وجود دارد.

آیا می توان دندان عصب کشی عقب را لمینت کرد؟

لمینت کردن معمولاً برای دندان های جلویی انجام می شود. در واقع، دندان های عقب تحت فشار بیشتری قرار دارند و لمینت نمی تواند چنین فشاری را تحمل کند. در نتیجه، امکان آسیب رسیدن یا شکسته شدن آن وجود دارد.

از سوی دیگر، لمینت کردن دندان ها بیشتر جنبه زیبایی دارد. از آنجایی که دندان های عقب در معرض دید نیستند، انجام این کار معمولاً توصیه نمی شود.

به طور کلی، برای دندان های عصب کشی شده عقب، روکش به عنوان گزینه مناسب تر در نظر گرفته می شود.

هزینه لمینت کردن دندان های عصب کشی شده

هزینه از مهم ترین فاکتورها در انتخاب لمینت به عنوان یک راهکار کارآمد برای رفع مشکلات ظاهری دندان به شمار می رود. همانطور که می دانید، لمینت کردن دندان با هزینه نسبتاً بالایی همراه است.

از سوی دیگر، بیمه پایه و تکمیلی به هیچ عنوان هزینه مربوط به لمینت دندان را پوشش نمی دهند. هزینه لمینت کردن دندان برای هر فرد متفاوت است. عوامل بسیار زیادی بر هزینه تاثیر می گذارند. از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستمزد دندانپزشک
  • کلینیک دندانپزشکی و تجهیزات مورد استفاده
  • برند تولیدکننده لمینت و جنس آن
  • تعداد واحدهای دندانی
  • وضعیت و شرایط دندان (نیاز یا عدم نیاز به درمان های جانبی)

پیش از تصمیم گیری در مورد لمینت دندان عصب کشی شده حتماً با دندانپزشک خود در رابطه با قیمت صحبت کنید. دندانپزشک در اولین جلسه معاینه می تواند برآوردی از هزینه را ارائه دهد.

مراقبت از لمینت دندان عصب کشی شده

لمینت های دندان به عنوان یک راهکار دائمی در نظر گرفته نمی شوند. به عبارت دیگر، لمینت دارای طول عمر مشخصی است که با عدم مراقبت درست می تواند به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. اگر می خواهید از لمینت دندان خود برای مدت زمان طولانی استفاده کنید، باید مراقبت آن باشید. از مهم ترین مراقبت های لازم برای لمینت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان (مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه)
  • استفاده از خمیردندان مناسب (مخصوص لمینت دندان) و مسواک نرم
  • مراجعه منظم به دندانپزشک برای چکاپ و معاینه
  • عدم مصرف خوراکی های سفت و چسبنده ازقبیل: شکلات و تافی
  • کاهش مصرف نوشیدنی هایی ازقبیل: چای، قهوه و نوشابه های گازدار
  • پرهیز از کشیدن سیگار و سایر دخانیات
  • عدم مصرف نوشیدنی ها و غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد
  • درمان دندان قروچه (فشار غیرارادی دندان ها روی یکدیگر)

با رعایت این نکات نه تنها طول عمر لمینت را افزایش می دهید بلکه از عفونت یا حساسیت دندان عصب کشی شده نیز جلوگیری می کنید.

سخن پایانی

از مهم ترین کاربردهای لمینت می توان به برطرف کردن عیوب ظاهری دندان عصب کشی شده اشاره کرد. با لمینت کردن این دندان ها می توان زیبایی را به چهره برگرداند. به این نکته توجه داشته باشید که لمینت دندان می تواند برجستگی های ناشی از عصب کشی را از بین ببرد.

با این وجود، عصب کشی باید به درستی انجام شود. در غیر اینصورت، دندان لمینت شده به مرور زمان دچار مشکل می شود و پوسیدگی پیدا می کند. در چنین شرایطی، دندانپزشک مجبور به برداشتن لمینت و عصب کشی مجدد دندان می شود. در نتیجه، در انتخاب دندانپزشک متخصص و کلینیک دندانپزشکی نهایت دقت را به خرج دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد لمینت کردن دندان عصب کشی شده، با ما در تماس باشید.

اسنودنت یک کلینیک تخصصی دندانپزشکی مجهز و مدرن است که خدمات متنوعی را در زمینه

ارائه می دهد. اسنودنت دارای لابراتوار اختصاصی است که تحت نظارت پزشک متخصص قرار دارد و با بهترین مواد و تکنولوژی روز دنیا کار می کند.

دندان های زیبا و سالم اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد، روابط اجتماعی شما را بهبود می بخشد و سلامت کلی بدن شما را تقویت می کند. شما حق دارید که از این فواید بهره مند شوید. اسنودنت با مشاوره رایگان و پرداخت قسطی به شما کمک می کند تا این حق را بدست آورید.

همین حالا با شماره های اسنودنت تماس بگیرید و وقت ملاقات خود را تعیین کنید. اسنودنت منتظر شماست.

منبع: smilesdental و dorrclinic

بیشتر بخوانید:

آیا کامپوزیت دندان شامل بیمه می شود؟

آیا کامپوزیت دندان درد دارد؛ دلایل و روش های کاهش درد

برچسب‌ها :

مقالات لمینت دندان

اشتراک‌گذاری :